Publication detail

Vliv stresu na psychické zdraví učitele a pohyb jako copingová strategie vedoucí ke kvalitě života Marie Blahutková, Svatava Nováková

BLAHUTKOVÁ, M. NOVÁKOVÁ, S.

Original Title

Vliv stresu na psychické zdraví učitele a pohyb jako copingová strategie vedoucí ke kvalitě života Marie Blahutková, Svatava Nováková

English Title

THE IMPACT OF STRESS ON THE TEACHER‘S MENTAL HEALTH AND MOVEMENT AS A COPING STRATEGY LEADING TO QUALITY OF LIFE Marie Blahutková, Svatava Nováková

Type

abstract

Language

Czech

Original Abstract

Již více než 20 let se věnujeme výzkumu stresu ve škole u žáků studentů i učitelů. Výsledky z posledních let ukazují na vyšší míru stresu u všech zkoumaných kategorií. Učitelé na základních, středních i vysokých školách vykazují vyšší míru stresu v souvislosti s psychosociálním zdravím. Současně se u nich také zhoršuje kvalita života. Pomocí standardizovaných metod jsme provedli rozsáhlé výzkumné šetření, které ukázalo, že je zapotřebí zařadit do denního režimu učitelů pohybové aktivity, které mohou sloužit pro lepší zvládání stresu ve škole i v osobním životě. Získané výsledky ukazují, že pohybem lze zvládat stres i učitelskou zátěž a přispívat tak ke zdraví a k lepší kvalitě života. K výzkumnému šetření jsme používali standardizované metody Test kvalita života, Test stresu a dotazníkové šetření a rozhovory. Po realizaci vybraných pohybových aktivit jsme v rámci kontrolního šetření provedli opakované testování u vybraného souboru učitelů na základních a středních školách a z nich vyhodnotili získané výsledky.Zjistili jsme, že v současné škole se míra stresu u žáků i u učitelů na všech stupních školy zvýšila a je zapotřebí hledat možnosti ke zlepšení kvality života učitelů ve vztahu k jejich prožívanému psychosociálnímu zdraví. Pohyb může učitelům umožnit zlepšení jejich současného vnímání zdraví a může být s´dobrou copingovou strategií pro zvládání stresu v životě i ve škole.

English abstract

For more than 20 years, we have been researching school stress in students and teachers. The results from recent years show a higher level of stress in all investigated categories. Teachers at primary, secondary and university level show higher levels of stress related to psychosocial health. At the same time, their quality of life also deteriorates. Using standardized methods, we conducted an extensive research investigation, which showed that it is necessary to include physical activities in the daily routine of teachers, which can be used for better stress management at school and in personal life. The obtained results show that stress and teacher workload can be managed through exercise and thus contribute to health and a better quality of life.

Keywords

Klíčová slova: učitelé, stres, zdraví, kvalita života, pohyb

Key words in English

Keywords: teachers, stress, health, quality of life, movement

Authors

BLAHUTKOVÁ, M.; NOVÁKOVÁ, S.

Released

13. 9. 2023

Publisher

ISBN online: 978-80-7509-933-4 ,

Location

13. 9. 2023 Sborník abstraktů z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2023 Brno, Ćeská republika

ISBN

978-80-7509-933-4

Book

Sborník abstraktů, Abstract proceedings, Mezinárodní konference ICOLLE 2023, Brno Udržitelný učitel

Edition number

první, 2023

Pages from

21

Pages to

22

Pages count

2

URL

BibTex

@misc{BUT194188,
  author="Marie {Blahutková} and Svatava {Nováková}",
  title="Vliv stresu na psychické zdraví učitele a pohyb jako copingová strategie vedoucí ke kvalitě života 
Marie Blahutková, Svatava Nováková
",
  booktitle="Sborník abstraktů, Abstract proceedings, 
Mezinárodní konference ICOLLE 2023, Brno
Udržitelný učitel",
  year="2023",
  edition="první, 2023",
  pages="21--22",
  publisher="ISBN online: 978-80-7509-933-4 ,",
  address="13. 9. 2023 Sborník abstraktů z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2023 Brno, Ćeská republika
",
  doi="doi-990004-5300-sborník-abstraktu-abstract-proceedings.php",
  isbn="978-80-7509-933-4",
  url="https://www.icolleconference.cz/",
  note="abstract"
}