Publication detail
Vliv stresu na psychické zdraví učitele a pohyb jako copingová strategie vedoucí ke kvalitě života Marie Blahutková, Svatava Nováková
BLAHUTKOVÁ, M. NOVÁKOVÁ, S.
Original Title
Vliv stresu na psychické zdraví učitele a pohyb jako copingová strategie vedoucí ke kvalitě života Marie Blahutková, Svatava Nováková
English Title
THE IMPACT OF STRESS ON THE TEACHER‘S MENTAL HEALTH AND MOVEMENT AS A COPING STRATEGY LEADING TO QUALITY OF LIFE Marie Blahutková, Svatava Nováková
Type
abstract
Language
Czech
Original Abstract
Již více než 20 let se věnujeme výzkumu stresu ve škole u žáků studentů i učitelů. Výsledky z posledních let ukazují na vyšší míru stresu u všech zkoumaných kategorií. Učitelé na základních, středních i vysokých školách vykazují vyšší míru stresu v souvislosti s psychosociálním zdravím. Současně se u nich také zhoršuje kvalita života. Pomocí standardizovaných metod jsme provedli rozsáhlé výzkumné šetření, které ukázalo, že je zapotřebí zařadit do denního režimu učitelů pohybové aktivity, které mohou sloužit pro lepší zvládání stresu ve škole i v osobním životě. Získané výsledky ukazují, že pohybem lze zvládat stres i učitelskou zátěž a přispívat tak ke zdraví a k lepší kvalitě života. K výzkumnému šetření jsme používali standardizované metody Test kvalita života, Test stresu a dotazníkové šetření a rozhovory. Po realizaci vybraných pohybových aktivit jsme v rámci kontrolního šetření provedli opakované testování u vybraného souboru učitelů na základních a středních školách a z nich vyhodnotili získané výsledky.Zjistili jsme, že v současné škole se míra stresu u žáků i u učitelů na všech stupních školy zvýšila a je zapotřebí hledat možnosti ke zlepšení kvality života učitelů ve vztahu k jejich prožívanému psychosociálnímu zdraví. Pohyb může učitelům umožnit zlepšení jejich současného vnímání zdraví a může být s´dobrou copingovou strategií pro zvládání stresu v životě i ve škole.
English abstract
For more than 20 years, we have been researching school stress in students and teachers. The results from recent years show a higher level of stress in all investigated categories. Teachers at primary, secondary and university level show higher levels of stress related to psychosocial health. At the same time, their quality of life also deteriorates. Using standardized methods, we conducted an extensive research investigation, which showed that it is necessary to include physical activities in the daily routine of teachers, which can be used for better stress management at school and in personal life. The obtained results show that stress and teacher workload can be managed through exercise and thus contribute to health and a better quality of life.
Keywords
Klíčová slova: učitelé, stres, zdraví, kvalita života, pohyb
Key words in English
Keywords: teachers, stress, health, quality of life, movement
Authors
BLAHUTKOVÁ, M.; NOVÁKOVÁ, S.
Released
13. 9. 2023
Publisher
ISBN online: 978-80-7509-933-4 ,
Location
13. 9. 2023 Sborník abstraktů z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2023 Brno, Ćeská republika
ISBN
978-80-7509-933-4
Book
Sborník abstraktů, Abstract proceedings, Mezinárodní konference ICOLLE 2023, Brno Udržitelný učitel
Edition number
první, 2023
Pages from
21
Pages to
22
Pages count
2
URL
BibTex
@misc{BUT194188,
author="Marie {Blahutková} and Svatava {Nováková}",
title="Vliv stresu na psychické zdraví učitele a pohyb jako copingová strategie vedoucí ke kvalitě života
Marie Blahutková, Svatava Nováková
",
booktitle="Sborník abstraktů, Abstract proceedings,
Mezinárodní konference ICOLLE 2023, Brno
Udržitelný učitel",
year="2023",
edition="první, 2023",
pages="21--22",
publisher="ISBN online: 978-80-7509-933-4 ,",
address="13. 9. 2023 Sborník abstraktů z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2023 Brno, Ćeská republika
",
doi="doi-990004-5300-sborník-abstraktu-abstract-proceedings.php",
isbn="978-80-7509-933-4",
url="https://www.icolleconference.cz/",
note="abstract"
}