Publication detail
Inovativní přístupy k výuce cizích jazyků na vysokých školách: Průzkum názorů studentů
JAŠKOVÁ, J.
Original Title
Inovativní přístupy k výuce cizích jazyků na vysokých školách: Průzkum názorů studentů
English Title
Innovative approaches to foreign language teaching at universities: Survey of students’ opinions
Type
journal article - other
Language
Czech
Original Abstract
Inovativní metody výuky cizích jazyků na vysokých školách představují zásadní krok vpřed ve zlepšování jazykových znalostí a dovedností studentů a jejich připravenosti pro globální pracovní trh. Cílem tohoto příspěvku je zjistit, zda mají vysokoškolští studenti zájem o tři inovativní formy výuky anglického jazyka: kombinovanou výuku (Blended Learning, BL), která spojuje tradiční prezenční výuku s online prvky; projektovou výuku (Project-Based Learning, PBL), která je založená na řešení reálných úkolů; a obsahově a jazykově integrovanou výuku (Content and Language Integrated Learning, CLIL), která spojuje výuku cizího jazyka s odborným předmětem. Výzkumné šetření se skládalo z předvýzkumu s 19 studenty a hlavního výzkumu s 97 studenty Fakulty podnikatelské Vysokého učení technického v Brně, kteří absolvovali klasickou výuku angličtiny. Jako výzkumný nástroj byl zvolen elektronický dotazník zaměřený zejména na předchozí zkušenosti studentů s výše zmíněnými metodami výuky a na jejich případný zájem o tuto výuku na vysoké škole. Z výsledků průzkumu je patrné, že studenti měli velmi pozitivní přístup k začleňování technologií do výuky angličtiny a projevili velký zájem o BL, se kterou již měli většinou předešlé zkušenosti. Se zbylými dvěma metodami již neměli tolik zkušeností, a proto se k nim stavěli spíše neutrálně, přičemž větší zájem projevili o CLIL v porovnání s PBL.
English abstract
Innovative methods of foreign language instruction at universities play a crucial role in enhancing students’ language proficiency and preparing them for the demands of the global labour market. This paper aims to explore university students’ interest in three innovative approaches to teaching English: Blended Learning (BL), which integrates traditional face-to-face instruction with online elements; Project-Based Learning (PBL), which focuses on solving real-world problems; and Content and Language Integrated Learning (CLIL), which combines language instruction with subject-specific content. The research involved a preliminary survey of 19 students, followed by a main study conducted with 97 students from the Faculty of Business and Management at Brno University of Technology, all of whom had previously received conventional English instruction. An electronic questionnaire was used as the research tool, focusing on students’ prior experience with these teaching methods and their potential interest in adopting them at the university level. The findings indicate that students had a highly positive attitude towards incorporating technology into English language instruction, expressing strong interest in BL, likely due to their previous exposure to this method. In contrast, their familiarity with the other two methods was limited, resulting in a more neutral stance. However, students showed a greater inclination towards CLIL compared to PBL.
Keywords
kombinovaná výuka, obsahově a jazykově integrovaná výuka, projektová výuka, inovativní metody výuky angličtiny, výuka cizích jazyků na vysokých školách
Key words in English
Blended Learning, Content and Language Integrated Learning, Project-Based Learning, innovative English teaching methods, foreign language instruction at universities
Authors
JAŠKOVÁ, J.
Released
30. 6. 2025
Publisher
Česká a slovenská asociace jazykových center - CASALC
Location
Brno
ISBN
2694-9288
Periodical
CASALC Review
Year of study
15
Number
1
State
Czech Republic
Pages from
5
Pages to
28
Pages count
24
URL
BibTex
@article{BUT198259,
author="Jana {Jašková}",
title="Inovativní přístupy k výuce cizích jazyků na vysokých školách: Průzkum názorů studentů",
journal="CASALC Review",
year="2025",
volume="15",
number="1",
pages="5--28",
doi="10.5817/CASALC2025-1-1",
issn="2694-9288",
url="https://journals.muni.cz/casalc-review/article/view/40218"
}