Možná se budete divit, ale nechal jsem si poradit od svých studentů
V anketě o Nejlepšího pedagoga VUT za Fakultu chemickou vítězí v kategorii navazujících magisterských programů pravidelně se dvěma přestávkami už od jejího počátku v roce 2014. „Tenkrát, poprvé, každý vítěz dostal tučnou odměnu – celý balík pětitisícovek a každý ve své měně,“ vzpomíná František Šoukal.
Které předměty vyučujete?
Přednáším celofakultní předmět Obecná a anorganická chemie I, který je spolu s matematikou prvním prubířským kamenem našich prváků. V navazujícím magisterském studijním programu Chemie, technologie a vlastnosti materiálů pak oborové předměty Struktura a vlastnosti anorganických materiálů I a II a Speciální technologie maltovin. V doktorském programu jsem garantem předmětů Chemie a fyzika materiálů, Moderní instrumentální metody pro materiálovou analýzu a Využívání sekundárních surovin.
Studenti se v tomto semestru na fakultu téměř nedostali, nyní jsme v situaci, kdy jsou zapovězeny i laboratorní práce. Celé to období s počátkem v letošním únoru až dosud nemůžeme označit za lehké. Jak to zvládáte vy a jak to podle vás zvládají vaši studenti?
Když byla v březnu vyhlášena plošná karanténa, byli jsme s rodinou na jarních prázdninách na horách (ne v Itálii :-), v Jizerkách, ale italští důchodci se proháněli po Jizerské magistrále). Po návratu už byla uzavřená fakulta a my učitelé jsme začali zjišťovat, jaké jsou možnosti on-line výuky. Já osobně jsem v té době MS Teams příliš neznal a netušil jsem, že ho má VUT delší dobu zavedený pro výuku formou webinářů. Možná se budete divit, ale nechal jsem si poradit od svých studentů. Postupně jsme se dohodli na tom, co jim bude vyhovovat a co já zvládnu. Přestože přednáším primárně s podporou powerpointu, vzdát se tabule a fixů pro mě na začátku nebylo úplně jednoduché. Studenty určitě pobavilo, když jsem se v Teamsech poprvé objevil u tabule lemované poháry v hasičce u nás na vesnici a místo mazatelných fixů jsem používal permanentní, které jsem mazal hadrem polévaným slivovicí.
Obecně si myslím, že on-line výuka významně omezuje možnosti předávání znalostí studentům. Ale v letním semestru učím mimo jiné fázové rovnováhy a ukázalo se, že když měli studenti všechny tahy fixou při konstrukci krystalizačních drah ve fázových diagramech spolu s mým komentářem zaznamenané jako video, jejich výsledky u zkoušky mě velice mile překvapily a předčily znalosti studentů z předchozích let. Takže on-line výuka může mít i svá pozitiva.
Pro nás chemiky jsou praktické laboratorní zkušenosti a dovednosti stejně důležité jako teoretické znalosti. Zákaz nebo omezení laboratorní výuky chemiků považuji za dlouhodobě neudržitelné. Dovolím si přirovnání: Chemik bez praktických dovedností může být podobně nepoužitelný a možná i nebezpečný jako lékař bez klinické praxe.
Co se týká studentů, myslím, že pro ně, stejně jako pro nás učitele, je on-line výuka bez osobního kontaktu a přímé zpětné vazby přinejmenším nezáživná. Ale zase co si budeme namlouvat? Nebýt koronaviru, nemohli by na přednášce tak snadno pařit hry, koukat na filmy, vařit, otevřít si lahváče a hlavně spááát.
Proč jste si vybral jako svoji životní cestu zrovna chemii?
K chemii mě přivedlo jednoznačně setkání se skvělými učiteli, jak na základní škole, tak zejména na gymnáziu, kde nám profesor Plhák dokázal látku nejen skvěle vysvětlit, ale hlavně nadchnout studenty pro chemii. Hodinu často zpestřil vyprávěním zážitků z války a ve výkladu se zvlášť věnoval BCHL (bojovým chemickým látkám), takže jsme mu říkali PL(ukovník)HÁK. A tak jsem spolu se spolužákem z lavice zamířil na naši tehdy nově postavenou fakultu. Jako kluka z vesnice mě to táhlo na obor Chemie materiálů, i když, upřímně, jsem si za tímto názvem nedokázal představit úplně konkrétní věci. Dnes, když se rozhlédnu kolem sebe jen v místnosti, kde teď sedím, tak vidím všechny ty nejrůznější konstrukční, stavební a funkční materiály. Dokážu popsat jejich strukturu, vlastnosti, z čeho a jak se vyrábí. Vrtá mi hlavou, jak zlepšit tu nebo tu vlastnost materiálu, jestli by se materiál nedal nahradit lepším nebo levnějším… Chemie materiálů je úžasný obor s extrémně širokou uplatnitelností absolventů nejenom v chemickém průmyslu, ale i ve stavebnictví, strojírenství, automobilovém průmyslu, elektrotechnice, energetice, medicíně… Někteří moji spolužáci a studenti dnes pracují ve vývojových odděleních firem, kterým pomáháme inovacemi získávat náskok před konkurencí.
Je něco, co byste rád (nejen) svým studentům vzkázal?
Snad jenom, aby to doma u těch počítačů ještě chvíli vydrželi. My už se také těšíme, až se nám vrátíte do lavic poslucháren a ke stolům v laboratořích!
Publikováno | |
---|---|
Odkaz | https://www.fch.vut.cz/f96620/d205100 |