Detail předmětu
Základy ekologie
FCH-BCT_ZEAk. rok: 2012/2013
Cílem předmětu je poskytnout posluchačům všeobecné znalosti z obecné ekologie rostlin a živočichů. Obsahová struktura předmětu je následující: Úvod do problematiky ekologie - obsah a cíle předmětu ekologie, členění ekologie a návaznost na jiné vědní obory; ekologická nika - definice; základní a realizovaná ekologická nika; ekologická média a ekologické faktory životního prostředí; ekologická valence a adaptace; ekologické vlastnosti půdy, vody, ovzduší (vlastnosti pedosféry, hydrosféry, atmosféry vliv na život organismů); populační ekologie - demekologie, hlavní atributy populace (natalita, mortalita, abundance, denzita, věková struktura, sexuální index); vnitrodruhové vztahy (teritorialita, kompetice, konkurence), mezidruhové vztahy; společenstvo - biocenóza, synekologie - ekologie biocenóz, vlastnosti biocenóz, klasifikace a struktura biocenóz; ekosystém - produktivita a produkce, potravní řetězce, stabilita ekosystému, důležité ekosystémy a struktura jejich společenstev; biogeografie země, krajinná ekologie, biosféra, člověk a biosféra.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Výsledky učení předmětu
1. Studenti získají základní znalosti o složkách životního prostředí a fungování ekosystému.
2. Studenti si uvědomí provázanost vztahů mezi neživými a živými složkami životního prostředí
3. Studenti budou schopni nabyté poznatky tvůrčím způsobem aplikovat do oblasti ochrany životního prostředí.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Organismy a prostředí, pojmy (biotop, ekotop, teritorium, stanoviště, nika)
3. Typy organismů, ekologická pravidla.
4. Ekologické faktory; abiotické, biotické, intenzita faktorů, bioindikátory.
5. Biosféra, atmosféra, pedosféra, hydrosféra - vztah k živým organismům.
6. Populace, její hlavní atributy, vztahy mezi jedinci dané populace.
7. Biocenóza, synekologie.
8. Vztahy mezi populacemi.
9. Ekosystém, fungování ekosystému, stádia vývoje ekosystému, klimax, sukcese.
10. Koloběh látek v ekosystému
11. Biogeografie, člověk a biosféra.
Učební cíle
Osvojení si terminologie z oblasti ekologie a znalost fungování ekosystému a provázanosti vztahů mezi jeho jednotlivými složkami umožní studentům lépe pochopit příčinné souvislousti v dalších navazujících předmětech jako je zejména chemie životního prostředí.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Palatý, J., Paleček, J.: Základy ekologie. VŠCHT Praha, 1992 (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPCP_CHCHT bakalářský
obor BPCO_CHTOZP , 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program BKCP_CHCHT bakalářský
obor BKCO_CHTOZP , 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program BPCP_CHCHT bakalářský
obor BPCO_CHTOZP , 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program BPCP_CHCHT_AKR bakalářský
obor BPCO_CHTOZP , 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program CKCP_CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)
obor CKCO_CZV , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný