Detail předmětu
Chemie ochrany životního prostředí
FCH-BCA_COZPAk. rok: 2014/2015
Obsahem předmětu je seznámení studentů se stavem životního prostředí v ČR a úrovni kontaminace jeho jednotlivých složek.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
3
Garant předmětu
Výsledky učení předmětu
Po absolvování předmětu studenti:
1. budou znát charakteristiky složek životního prostředí
2. budou schopni posoudit úroveň kontaminace těchto složek
3. budou ovládat základní charatekristiky významných anorganických i organických polutantů
4. budou seznámeni se způsobem jejich distribuce v jednotlivých složkách životního prostředí
1. budou znát charakteristiky složek životního prostředí
2. budou schopni posoudit úroveň kontaminace těchto složek
3. budou ovládat základní charatekristiky významných anorganických i organických polutantů
4. budou seznámeni se způsobem jejich distribuce v jednotlivých složkách životního prostředí
Prerekvizity
Základní znalosti z obecné, anorganické a organické chemie.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka předmětu je realizována formou: Přednáška - 2 vyučovací hodiny týdně. Vyučujícím a studentům je k dispozici e-learningový systém LMS Moodle.
Způsob a kritéria hodnocení
Zpracování seminární práce a její obhajoba; ústní zkouška z předneseného učiva.
Osnovy výuky
Blok 1:
Informace o aktuálním stavu životního prostředí v České republice, posouzení jeho silných a slabých stránek a porovnání zjištěné úrovně kontaminace s legislativou ČR i EU; očekávané vývojové trendy související s ochranou jednotlivých složek životního prostředí.
Blok 2:
Základní pojmy a vztahy popisující chování a osud chemických látek v životním prostředí: perzistence v prostředí, bioakumulace, bioobohacování, biodegradace a biotransformace. Monitoring, cílená depistáž, kontrolní vyšetření potravin a krmiv v současnosti prováděné v ČR. Typy vyšetřujících laboratoří, auditovaná a akreditovaná laboratoř. Polutant a xenobiotikum.
Blok 3:
Významné skupiny environmentálních polutantů a jejich charakteristika:
Anorganické polutanty: rizikové prvky, oxidy identifikované v ovzduší, ionty detekované v pedosféře a hydrosféře.
Rizikové prvky v biotických matricích.
Organokovové sloučeniny (zejména rtuti, arsénu, cínu)
Organické polutanty: pesticidy, tenzidy, rezidua léčiv, rezidua syntetických vonných látek, POPs typu PCB, PCDD, PCDF, PFs, PBDE a ostatní retardanty hoření, PAHs včetně substituovaných.
Blok 4:
Charakteristika jednotlivých abiotických a biotických složek životního prostředí: atmosféra, hydrosféra, pedosféra, biosféra.
Informace o aktuálním stavu životního prostředí v České republice, posouzení jeho silných a slabých stránek a porovnání zjištěné úrovně kontaminace s legislativou ČR i EU; očekávané vývojové trendy související s ochranou jednotlivých složek životního prostředí.
Blok 2:
Základní pojmy a vztahy popisující chování a osud chemických látek v životním prostředí: perzistence v prostředí, bioakumulace, bioobohacování, biodegradace a biotransformace. Monitoring, cílená depistáž, kontrolní vyšetření potravin a krmiv v současnosti prováděné v ČR. Typy vyšetřujících laboratoří, auditovaná a akreditovaná laboratoř. Polutant a xenobiotikum.
Blok 3:
Významné skupiny environmentálních polutantů a jejich charakteristika:
Anorganické polutanty: rizikové prvky, oxidy identifikované v ovzduší, ionty detekované v pedosféře a hydrosféře.
Rizikové prvky v biotických matricích.
Organokovové sloučeniny (zejména rtuti, arsénu, cínu)
Organické polutanty: pesticidy, tenzidy, rezidua léčiv, rezidua syntetických vonných látek, POPs typu PCB, PCDD, PCDF, PFs, PBDE a ostatní retardanty hoření, PAHs včetně substituovaných.
Blok 4:
Charakteristika jednotlivých abiotických a biotických složek životního prostředí: atmosféra, hydrosféra, pedosféra, biosféra.
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámit studenty se se základními charakteristikami životního prostředí, jeho abiotickými a biotickými složkami, s hlavními typy anorganických a organických polutantů a jejich distribucí v jednotlivých složkách životního prostředí.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
U kombinované formy studia prezentace vypracovaných seminárních prací. Výuka bude kontrolována prostřednictvím diskuse na přednáškách, vždy po skončení celistvého bloku přednášené látky.
Konzultace v rozsahu přednášek pro studenty kombinované formy studia.
Konzultace pro studenty denního studia.
Konzultace v rozsahu přednášek pro studenty kombinované formy studia.
Konzultace pro studenty denního studia.
Základní literatura
E-learning: https://www.vutbr.cz/elearning/course/view.php?id=71740 (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPCP_CHCHT bakalářský
obor BPCO_CHTOZP , 2 ročník, letní semestr, povinný
- Program BKCP_CHCHT bakalářský
obor BKCO_CHTOZP , 2 ročník, letní semestr, povinný
- Program CKCP_CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)
obor CKCO_CZV , 1 ročník, letní semestr, povinný