Detail publikace
Vliv nastavení geometrie přední nápravy nákladního vozidla na opotřebení pneumatik a spotřebu vozidla
SLÁMA, V.
Originální název
Vliv nastavení geometrie přední nápravy nákladního vozidla na opotřebení pneumatik a spotřebu vozidla
Anglický název
Influence of truck front axle geometry settings on tire wear and fuel constumption
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Tento příspěvek je zaměřen na vliv nesprávně nastavené geometrie přední nápravy na opotřebení běhounu pneumatiky a spotřebu nákladního vozidla. Příspěvěk se zaměřuje na sbíhavost, jako na klíčový parametr nastavení přední nápravy. Testování proběhlo na třech totožných tahačích DAF XF srozdílně nastavenou geometrií. Geometrie jednoho vozidla byla nastavena dle požadavků výrobce a u dalších dvou vozidel byla sbíhavost zvýšena. Předpokladem je zvýšené opotřebení běhounu pneumatik vlivem vyšší sbíhavosti a rovněž vyšší spotřeba paliva. Kromě opotřebení pneumatik a spotřeby paliva se příspěvěk zaměřuje i na ekonomickou stránku dané problematiky. Aby byla zajištěna věrohodnost výsledků, testování probíhalo dlouhodobě při komerčním provozu na pozemních komunikacích.
Anglický abstrakt
This article focuses on the influence of incorrectly adjusted front axle geometry on tire tread wear and truck fuel consumption. The article focuses on toe-in as a key parameter for front axle adjustment. Testing was carried out on three identical DAF XF tractors with different geometry settings. The geometry of one vehicle was set according to the manufacturer's requirements, and the toe-in was increased in the other two vehicles. The assumption is that increased tire tread wear due to higher toe-in and also higher fuel consumption. In addition to tire wear and fuel consumption, the article also focuses on the economic side of the issue. In order to ensure the reliability of the results, testing was carried out over a long period of time in commercial operation on public roads.
Klíčová slova
geometrie nápravy, nákladní vozidla, spotřeba pohonných hmot, opotřebení pneumatik nákladních vozidel, životnost pneumatik
Klíčová slova v angličtině
axle geometry, trucks, fuel consumption, tire tread wear, tire lifespan
Autoři
SLÁMA, V.
Vydáno
26. 7. 2024
Nakladatel
Akademické nakladatelství CERM
Místo
Brno
ISSN
2788-2764
Periodikum
Soudní inženýrství
Ročník
34
Číslo
1
Stát
Česká republika
Strany od
64
Strany do
69
Strany počet
6
URL
BibTex
@article{BUT197514,
author="Vladimír {Sláma}",
title="Vliv nastavení geometrie přední nápravy nákladního vozidla na opotřebení pneumatik a spotřebu vozidla",
journal="Soudní inženýrství",
year="2024",
volume="34",
number="1",
pages="64--69",
doi="10.13164/SI.2023.1.64",
issn="2788-2764",
url="https://journals.lib.vutbr.cz/index.php/sinz/article/view/67"
}