Detail předmětu

Angličtina pro chemiky II L

FCH-BC_A2_NAk. rok: 2024/2025

Slovní zásoba pro vybraná odvětví chemie (další synonyma a antonyma) - organická chemie, názvosloví organické a anorganická chemie, přístroje a jejich obsluha, biochemie, matematické výrazy, laboratorní vybavení. Prostředky pro rozšíření slovní zásoby. Gramatika (např. gerundium, vyjádření budoucnosti, členy, podmínkové věty, přítomný čas prostý - shrnutí, podmínkové věty. Konverzace (např. hobbies, leisure, future plans…). Rozvoj dovedností: psaní (např. návody a vzkazy, souhrn, popis práce v laboratoři, psaní schémat, grafů a rovnic na základě textu …), čtení (např. shrnutí, konkrétní informace - obsluha přístroje a pokyny, …), poslech (dle tématu např. konkrétní informace, celkové porozumění, hlavní myšlenky, souhrn, ……) mluvení (např. sdělování informací o povaze látek, práce v laboratoři, získání informace, souhrn, vysvětlení, čtení grafů a schémat,…). Práce s jazykem (např. přiřazování definic, cloze test). Výuka zohledňuje CEFR na úrovni B1+.

 

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

2

Vstupní znalosti

Znalost angličtiny na úrovni B1-B1+.  

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Účast studentů denního studia ve výuce se sleduje (povoleny 2 absence), studenti dálkového studia mají rovněž organizovanou výuku v menším rozsahu, mohou se účastnit konzultací a také studují z elektronické opory na e-learningovém portálu VUT kurzu Angličtina pro chemiky II, dostávají průběžné úkoly.

Pro získání zápočtu je potřeba splnit následující: účast ve výuce (povoleny jsou 2 absence), aktivní práce ve výuce, přinesení tištěného či elektronického materiálu (notebook či tablet) do výuky, napsání zápočtového testu na 70% ( u každé otázky 50%), odevzdání krátkého textu na téma "A task I did in laboratory classes".
 Nutnou podmínkou je samostatné projití materiálu Angličtina pro chemiky I.

V zápočtovém testu bude hodnoceno zvládnutí následujícího (v rozsahu elektronické učebnice Angličtina pro chemiky II): Slovní zásoba pro vybraná odvětví chemie  (synonyma a antonyma)- organická chemie, názvosloví organické a anorganické chemie, přístroje a jejich obsluha, biochemie, matematické výrazy, laboratorní vybavení. Gramatika (gerundium, vyjádření budoucnosti, členy, podmínkové věty, přítomný čas prostý v odborném textu, slovesa změny stavu).  Dovednosti: psaní - návody, laboratorní postup, psaní rovnic na základě textu, čtení - shrnutí, konkrétní informace, přehledné čtení, poslech - konkrétní informace, celkové porozumění, hlavní myšlenky, souhrn.  Práce s jazykem (např. přiřazování definic, cloze test).  

 
Účast studentů denního studia ve výuce se sleduje (povoleny 2 absence), studenti dálkového studia mají rovněž organizovanou výuku v menším rozsahu, mohou se účastnit konzultací a také studují z elektronické opory na e-learningovém portálu VUT kurzu Angličtina pro chemiky II, dostávají průběžné úkoly.

Pro získání zápočtu je potřeba splnit následující: účast ve výuce (povoleny jsou 2 absence), aktivní práce ve výuce, přinesení tištěného či elektronického materiálu (notebook či tablet) do výuky, napsání zápočtového testu na 70% ( u každé otázky 50%), odevzdání krátkého textu na téma "A task I did in laboratory classes".
 Nutnou podmínkou je samostatné projití materiálu Angličtina pro chemiky I.

V zápočtovém testu bude hodnoceno zvládnutí následujícího (v rozsahu elektronické učebnice Angličtina pro chemiky II): Slovní zásoba pro vybraná odvětví chemie  (synonyma a antonyma)- organická chemie, názvosloví organické a anorganické chemie, přístroje a jejich obsluha, biochemie, matematické výrazy, laboratorní vybavení. Gramatika (gerundium, vyjádření budoucnosti, členy, podmínkové věty, přítomný čas prostý v odborném textu, slovesa změny stavu).  Dovednosti: psaní - návody, laboratorní postup, psaní rovnic na základě textu, čtení - shrnutí, konkrétní informace, přehledné čtení, poslech - konkrétní informace, celkové porozumění, hlavní myšlenky, souhrn.  Práce s jazykem (např. přiřazování definic, cloze test).  

Učební cíle

Cílem výuky a učebních textů v elektronických výukových materiálech je rozvoj a prohloubení slovní zásoby, zejména odborné, gramatiky, dovednosti čtení, psaní, poslech a mluvení směřující k přípravě na další výuku Angličtiny pro chemiky III a IV, výuku odborných předmětů v angličtině, pro potřeby bakalářské práce a praxe a perspektivně k zvládnutí odborného jazyka odpovídajícího úrovni B2. Cíle vychází z analýzy potřeb. 
Výstupy studia jsou rozšíření obecné i odborné slovní zásoby v oblasti názvosloví organické i anorganické chemie, laboratorního vybavení, použití přístrojů, biochemie, matematických výrazů, organické chemie, zvýšení kompetence v oblasti gramatiky na úrovni pre-intermediate se zaměřením na jevy vyskytující se v odborných textech - studenti budu schopni použít budoucí čas, přítomný čas prostý v odborných textech, gerundium, členy v odborných textech, kondicionály v odborném textu; rozvoj dovedností čtení, psaní (studenti budou schopni popsat pracovní postup, laboratorní vybavení a verbalizovat matematické výrazy a grafy a napsat návod), poslechu a mluvení na úrovni B1-B1+. 

Elearning

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

 1. týden. Úvodní studijní pokyny. Lekce 1 - Supporting aids, přehled prostředků, zejména druhy slovníků, pro rozvoj slovní zásoby v obecném i odborném jazyce.

2. týden.  Lekce 2: Organic wonders in everyday life - slovní zásoba potravinářské a organické chemie, reakce obecně (reakce v organické chemii). Poslech - food and organic chemistry se zaměřením na konkrétní informaci i celkovou informaci, krátká diskuse k tématu navazující na poslech, vyjádření budoucnosti v angličtině, osobní plány pro budoucnost. 

3. týden. Lekce 3: Inorganic nomenclature I - názvy nejdůležitějsích prvků. Čtení "Naming the elements". Gramatika - slovesa změny stavu. Poslech - Elemental song.

4. týden. Lekce 4: Inorganic nomenclature II - pravidla názvosloví anorganických látek a jejich nácvik, čtení textu s porozuměním. Gramatika- použití present simple tense a podmínkových vět nultého a prvého typu v odborném textu. Poslech "Nomenclature of binary compounds; Triiodine properties; Dry ice and its reactivity". 

 5. týden. Lekce 4: Názvosloví ternárních sloučenin a čtení chemických rovnic v angličtině, zdroje informací o názvosloví. Poslech "Nomenclature of binary compounds; Triiodine properties; Dry ice and its reactivity".  Nesystematické názvy některých anorganických sloučenin. 

6. týden. Lekce 5: Popis anorganické látky a jejích vlastností dle pokynů - guided writing/speaking. Názvosloví organické chemie. Dělení organických sloučenin. Poslech Hydrocarbons. Pravidla pro pojmenování uhlovodíků a některých derivátů. Čtení s porozuměním.

7. týden. Lekce 5: Názvosloví derivátů organických látek. Psaní/mluvení - popis vlastností specifické organické látky s využitím daných struktur, guided writing. Poslech - Preparation of diethylether. Zdroje informací o názvosloví organických látek.

8. týden. Lekce 6: Popis organických látek a jejich charakterizace, popis jejich reakce. Výslovnost složitějších výrazů.  POslech - addition to a double bond. Psaní - "What did I do in an oerganic chemistry laboratory class": guided writing.

9. týden: Lekce 7: Laboratorní vybvení - slovní zásoba. Gramatika - vybrané odborné výrazy s nepravidelným množným číslem. Použití členů v odborných textech. poslech - How to use a Spectronic-20 spectrophotometer. psaní návodu. Informace k psaní semestrálního textu "A task I did in laboratory classes."


10. týden: Lekce 8 - slovní zásoba "Biochemistry", vybrané jmenné a slovesné vazby, tematický poslech pro celkovou i konkrétní informaci HEalthy snacks, vyjádření obecných podmínkových dějů v odborném kontextu pomocí "zero conditional sentences", první a druhý kondicionál v obecném a odborném kontextu. Úvod k 6. lekci. Samostudium: slovíčka k 6. a 7. lekci. Domácí práce - napsání krátkého textu "Laboratory classes".

11. - 12. týden: Lekce 9 - verbalizace matematických výrazů a interpretace grafů, statistika - slovní zásoba, tematický poslech pro konkrétní informaci, specifické výrazy pro vyjádření úměry a závislosti proměnných.

13. týden: Opakování, ukázkový zápočtový test.

Průběžně se také cvičí schopnost psaní, poslechu, čtení a mluvení v návaznosti na uvedená témata. 

Elearning