Detail předmětu

Angličtina pro chemiky III L

FCH-BC_A3_NAk. rok: 2024/2025

Nácvik samostatné ústní prezentace odborného textu na téma dle vlastního výběru. Zvládnutí terminologie a frazeologie k tématům chemie životního prostředí, fyzikální chemie, chemického inženýrství, nanotechnologie a nanomedicína, business letter a e-mail, žádost o práci. Schopnost odvozování nových výrazů pomocí předpon a přípon. Gramatika v odborných textech - specifické vazby (např. čím - tím) a předložkové vazby, vyjádření příčiny a důvodu, vyjádření predikce, kvantifikace podstatných jmen, která se nevyskytují v množném čísle, tvorba slov pomocí předpon a přípon, struktura vět dle pravidla SVOMPT. Rozvoj všech dovedností s cílem zvládnutí zkoušky na úrovni B2. 

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

2

Vstupní znalosti

Angličtina na úrovni B1+. Přehledná znalost předmětů Angličtina pro chemiky 1 a 2. 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro získání zápočtu je potřeba splnit následující:
účast ve výuce (povoleny jsou dvě absence), přinesení
elektronického (počítač či tablet) či tištěného materiálu do výuky, napsání zápočtového testu na 70% (minimální úspěšnost u každé položky je 50%), přednesení prezentace na odborné téma dle specifikovaných kritérií, odevzdání eseje na téma "Nanotechnology" či "Nanomedicine".
Přehledná znalost kurzu Angličtiny pro chemiky II je prerekvizitou. 
Účast na seminářích se sledovanou docházkou (povoleny 2 absence). Studenti kombinované a distanční formy mají výuku o sobotách a mohou navštěvovat konzultace. Během semestru student úspěšně zvládne alespoň jednu prezentaci na zvolené odborné téma dle specifikovaných kritérií.
Podmínkou pro získání zápočtu je aktivní práce ve výuce, přinesení elektronického (počítač či tablet) tištěného materiálu do výuky, napsání zápočtového testu na 70% (minimální úspěšnot u každé položky je 50%), odevzdání eseje na téma "Nanotechnology" či "Nanomedicine". 

 Přepokladem je přehledná znalost obsahu kurzu Angličtina pro chemiky II.
Omluvenou absenci na semináři lze kompenzovat účastí v náhradní hodině nebo dodáním prezentace na téma probrané v zameškané hodině.

V případě on-line výuky bude studentům sděleno, jak jsou upraveny podmínky pro získání zápočtu. 

Učební cíle

Cílem výuky ve cvičení a učebních textů v elektronických výukových materiálech je rozvoj a prohloubení slovní zásoby, zejména odborné, gramatiky, dovednosti čtení, psaní, poslech a mluvení směřující k přípravě na další výuku Angličtiny pro chemiky IV, výuku odborných předmětů v angličtině, pro potřeby bakalářské práce a praxe a perspektivně k zvládnutí jazyka odpovídajícího úrovni B2. 
Odpovídající slovní zásoba zejména odborného jazyka ve specifikovaných oblastech (viz Osnova), gramatika v odborných textech na úrovni B1+-B2, rozvoj dovednosti čtení, psaní, poslechu  a mluvení vedoucí ke  zvládnutí jazyka na úrovni B2.  

Elearning

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. týden - Lekce 1: Zásady efektivní prezentace, nácvik frází. Správné použití nonverbálních prvků a pomůcek.  Popis složitějších grafů a obrázků. Ukázky správných a nesprávných prezentací, analýza chyb. Samostudium: rozvoj technik autonomního učení - slovní zásoba lekce 2.

2. týden - Lekce 2: Fyzikální chemie II, rychlost chemické, řád reakce: odborná slovní zásoba, další specifické pojmy daného oboru. Rozvoj čtení pro celkové porozumění i konkrétní informaci. Dovednost kladení otázek a odpovídání na ně. Popis reakce založený na sledování autentického videa. Gramatika: vyjádření přímé a nepřímé úměry, vazba "čím - tím", if clauses. Nácvik psaní poznámek ve formě tabulek - text "Emulsions". Samostudium - slovní zásoba lekce 3.

3. týden - Lekce 3: Chemie životního prostředí. Odborná terminologie vztahující se k jednotlivým složkám životního prostředí a jejich znečištění, odpadům a nakládání s nimi. Rozvoj dovedností tak, aby student byl schopen vytvářet definice pojmů (oblast přírodovědných oborů) a popsat rozdíly mezi nimi. Gramatika: předložkové vazby. Autentická videonahrávka a její reprodukce. Konverzace na téma ochrana životního prostředí. Psaní krátké review eseje.

4. týden - Lekce 3: Chemie životního prostředí, revize názvosloví. Tematický poslech a jeho reprodukce. Věty vedlejší vyjadřující příčinu a důvod, předminulý čas. Environmentální test, tematická diskuse/aktivizující činnosti.

5. týden - Lekce 4: Tvorba slov odvozováním. Přehled nejčastějších anglických předpon a přípon. Rozvoj učební autonomie na základě samostatné analýzy morfému a odvozování dalších slov pomocí předpon a přípon. Cvičení, porozumění slovům bez použití slovníku.

6.  týden - Lekce 4:  Analýza morfémů v odborném textu s cílem jeho porozumění. Pravidlo SVOMPT - příklady funkce v odborném textu, cvičení.

7. týden - Lekce 5: Chemical Engineering.  Chemické inženýrství v každodenním životě. Definice oboru a popis jeho historie, rozvoj čtení a psaní.  Prohlubování učební autonomie  formou vlastní tvorby slovníku a frazeologie. Popis technologického postupu - výroba mýdla. Aktivizující metody/diskuze o technologii chemických výrob. Specifické předložkové vazby. Tematicky zaměřený poslech pro celkovou/konkrétní informaci, doplnění novými technologickými pojmy.

8. týden - Lekce 6: Metoda CLIL - získávání odborných poznatků spojené s rozvojem jazykových dovedností. Základní pojmy, definice "Nanotechnology", "Nanomedicine".

9. týden - Lekce 6: Tematický poslech pro celkovou i konkrétní informaci, doplnění pojmů. Gramatika - vyjádření predikce, nepočitatelná podstatná jména v odborných textech. Zadání review eseje "Nanotechnology" či "Nanomedicine". 

10. týden - Lekce 7:  Psaní obdhocního dopisu a e-mailu, praktické cvičení.

11. týden - Žádost o práci, tematický poslech, psaní životopisu a motivačního dopisu, interview - role playing.

12. týden - prezentace na odborná témata dle volby studentů.

13. týden - ukázkový zápočtový test.

 

Elearning