Přístupnostní navigace

Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

FCH VUT

Menu
  • Pro uchazeče Submenu
    • Studuj chemii na VUT
    • Nabídka programů
    • Přijímačky
    • Přípravné kurzy
    • Den otevřených dveří
    • Kontakty

    E-přihláška

  • Pro Studenty Submenu
    • Aktuality
    • Informace ke studiu
    • Pro prváky
    • Knihovna
    • Studium a stáže v zahraničí
    • Studentská unie FCH
    • Pracovní nabídky
    • Den chemie
    • Stipendia
    • Studijní předpisy
  • Věda a výzkum Submenu
    • Témata
    • Centrum materiálového výzkumu
    • Výsledky VaV
    • Projekty
    • Úspěchy a ocenění
    • Konference a soutěže
    • Kvalifikační řízení
  • Spolupráce Submenu
    • Firemní spolupráce
    • Zahraniční spolupráce
    • Fórum Chemistry and Life
    • Střední školy a FCH
    • Noc vědců
  • O fakultě Submenu
    • Organizační struktura
    • Historie fakulty
    • Kalendář akcí
    • Fotogalerie
    • Absolventi
    • Reklamní předměty
    • Fakultní časopis
    • Pro média
    • Informační tabule
    • Ochrana osobních údajů
    • Kontakty
  • EN
  • Přihlásit se

    Přihlásit se

    • Intranet FCH
    • Web FCH
    • Mail FCH
    • Intraportál
    • Studis
    • Elearning
    • WIKI FCH
    • Věstník VaV
  • Hledat
  • EN

Zavřít

  1. FCH
  2. Pro studenty
  3. Studium
  4. Doktorské

Užitečné informacekestudiu

  • Bakalářské a magisterské
  • Doktorské
  • Celoživotní vzdělávání

Doktorské studium

Obecně o doktorském studiu

Standardní doba doktorského studia jsou 4 roky. Témata disertačních prací nabízíme v pěti oblastech: Biofyzikální chemie, Fyzikální chemie, Chemie, technologie a vlastnosti materiálů, Chemie a technologie ochrany životního prostředí, Chemie a technologie potravin. Studium ve studijních programech akreditovaných v českém jazyce je zdarma.
Některé ze studijních programů jsou akreditovány také v anglickém jazyce, přičemž za studium v těchto programech se vybírá školné, jehož výši stanovuje děkan fakulty.

Doktorand si na začátku studia vybírá předběžné téma své disertační práce, které je shodné s tématem studia. Rovněž doktorand studující v českém studijním programu může v závěru studia odevzdat disertační práci sepsanou v angličtině. Po dokončení výzkumu a úspěšném obhájení disertační práce je absolventovi přiznán titul Ph.D.

ZAHRANIČNÍ STÁŽ

Součástí studijních povinností v doktorském studijním programu je absolvování části studia na zahraniční instituci nebo účast na mezinárodním tvůrčím projektu s výsledky publikovanými nebo prezentovanými v zahraničí nebo jiná forma přímé účasti studenta na mezinárodní spolupráci.Tato povinnost platí pro doktorandy v prezenční a kombinované formě studia.

PEDAGOGICKÁ PRAXE

Student doktorského studia je v průběhu studia povinen absolvovat pedagogickou praxi, tj. působit v procesu výuky. Student vykonává pedagogickou praxi v rámci výuky praktických a výpočtových cvičení nebo asistence při této výuce, případně konzultací bakalářských a diplomových prací jakožto konzultant. V případě, že doktorand absolvuje kurz celoživotního vzdělání Pedagogické minimum na jiné VŠ nebo součásti VUT v Brně, je mu na základě předložení certifikátu o absolvování pedagogická praxe prominuta. Povinná pedagogická praxe není finančně odměňována, výuka přesahující rozsah povinné pedagogické činnosti (článek 32, odst. 5 SaZŘ) může být studentům proplácena. Působením jako konzultant je možné nahradit semestr přímé výuky za každou bakalářskou, příp. diplomovou práci. Skladbu pedagogických aktivit (cvičení, laboratorní cvičení, vedení projektů apod.) určí doktorandovi ředitel příslušného ústavu po dohodě se školitelem. V rámci pedagogických aktivit je rovněž zohledněn případný zahraniční pobyt studentů. Povinnost pedagogické praxe se nevztahuje na zahraniční doktorandy, na doktorandy ‐ samoplátce a na doktorandy v kombinované formě studia. Působení ve výuce musí být evidováno v IS VUT, modul „Rozvrhy“ (jako neplacená výuka) a „Závěrečné práce“ (jako konzultant). Takto evidovanou výuku student do 31. 7. každého roku studia importuje do přehledu o své pedagogické praxi v IS VUT, příp. přidá další informace o působení ve výukovém procesu do ročního hodnocení.

Nabídku jednotlivých studijních oborů najdete v katalogu. Na kvalitu každého oboru doktorského studia dohlíží Oborové rady doktorských studijních programů. Téma dizertační práce si uchazeč volí podle vypsaných možností u příslušného studijního oboru a zadává ji v přihlášce.

AKTUÁLNÍ INFORMACE K PŘIJÍMACÍMU ŘÍZENÍ

Po přijetí


Individuální studijní plán

Nejpozději do 30. září příslušného akademického roku zpracuje každý doktorand (v prvním i ve vyšších ročních) společně se svým školitelem Individuální studijní plán (ISP).  Měl by vycházet z nabídky předmětů schválených příslušnou oborovou radou a obsahovat i další předměty související s tématem dizertační práce. Během studia si doktorand doplní za jednotlivé semestry pedagogickou praxi, jejíž vykonání potvrzuje proděkan pro studijní záležitosti. Pedagogická praxe je povinná pouze pro prezenční formu studia.
Individuální studijní plány budou po vyjádření vedoucího školicího pracoviště projednány a schvalovány v příslušných oborových radách. Případné změny, úpravy a aktualizace jsou projednávány obdobným způsobem.

Individuální studijní plán obsahuje: 
  • osobní údaje
  • vybrané předměty
  • zaměření, téma a název dizertační práce
  • odborné aktivity související s prací na zadaném tématu v rámci doktorského programu, studijní pobyty a jejich program apod.
  • časový harmonogram postupu studia (ukončení zkoušek z vybraných předmětů, vykonání SDZ)
  • dizertační práce
Roční hodnocení doktoranda
Každoročně vypracuje doktorand společně se školitelem hodnocení uplynulého akademického roku, tzv. roční hodnocení doktoranda. Doktorand také prezentuje výsledky své práce před členy oborové rady.

Návody na práci se systémem Apollo najdete na wiki FCH.


Administrativa přípravy na státní doktorskou zkoušku a obhajoby pojednání k disertační práci


Přihlásit se k SDZ a obhajobě pojednání se doporučuje v průběhu 2. ročníku DSP a splnění této podmínky zakládá nárok na zvýšení stipendia v dalším ročníku (= pro navýšení stipendia po druhém ročníku studia je nutné složit SDZ do konce příslušného akademického roku ve 2. ročníku). Nejzazší termín pro podání přihlášky K SDZ a obhajobě pojednání je 30. 4. příslušného roku ve 3. ročníku studia. Nesplnění této povinnosti (ani po 30. 4. ve 3. ročníku) zakládá nárok pro ukončení studia z důvodu neplnění studijních povinností.
Výše uvedené informace mohou být výjimečně upraveny (= lhůty pro odevzdání prodlouženy) s ohledem na okolnosti (např. pandemie covidu). Z tohoto důvodu je nutné sledovat fakultní mail.

Školitel doktoranda musí zadat do Apolla závěrečenou práci. Pro potřeby SDZ je nutné zadat pouze základní údaje („Základní informace“, „Odpovědné osoby“ a „Student a doplňující informace“).
Posléze doktorand na své osobní stránce ve Studisu odevzdá online verzi pojednání. Ve stejném datu je nutné odevzdat na oddělení pro VaV (Mgr. Sýkorová, dveře č. 2.21) dva výtisky pojednání svázané do kroužkové (nebo podobné) vazby. Spolu s pojednáním doktorand odevzdává strukturovaný, odborně laděný životopis, ve kterém mohou být obsaženy i informace týkající se publikací, pokud jimi doktorand v této fázi již disponuje (seznam publikací je povinný až při obhajobě disertační práce). Životopis je možné odevzdat volně nebo vložit jako poslední stranu pojednání.


Ukončení studia – administrativa obhajoby disertační práce
  

  • Je třeba řídit se Administrativními náležitostmi DSP
  • Formální náležitosti závěrečné kvalifikační (disertační) práce a základní pravidla pro odevzdání tištěné a elektronické verze popisuje Směrnice rektora 72/2017
  • Další důležité dokumenty jsou ve Směrnici děkana 3/2019, (Pravidla pro úpravu, odevzdávání a zveřejňování prací na Fakultě chemické), která doplňuje Směrnici rektora 72/2017 a Směrnice děkana 2/2017 (Pravidla pro organizaci studia na Fakultě chemické).
  • Prakticky všechny povinné části (listy) závěrečné práce jsou automaticky generovány v souladu se směrnicemi automaticky na Portálu v menu Moje závěrečná práce po vyplnění povinných údajů.
  • Při vytváření PDF verze závěrečné práce se řiďte těmito doporučeními. Pro spojování více PDF do jednoho můžete použít volně dostupné nástroje: PDFmerge, PDFsam.
  • Kromě výše uvedených dokumentů je třeba respektovat typografická pravidla stanovená fakultou.
  • Kromě vlastního dokumentu závěrečné kvalifikační (disertační) práce je třeba odevzdat elektronicky přes Studis jako další dokument „Teze disertační práce“. Teze je nutno odevzdat ve stejném termínu, jako se odevzdává disertační práce!!! Teze mají formát A5 a pro účely jejich zpracování nejsou určena konkrétní typografická pravidla, postupuje se podobně jako při zpracování dizertační práce (vzhled desek, titulní strany). Je však možné se přiměřeně inspirovat typografickými pravidly určenými pro aktualizovanou verzi tezí (vizte pokyny pro autory – pro přípravu pracovní verze tezí se inspirujte pouze sekcí „příprava podkladů - základní typografická pravidla“). Do tezí se neváže zadání. Na konec tezí je vhodné umístit strukturovaný životopis a dále informace o publikacích disertanta včetně publikací v časopisech s impakt faktorem. Teze by měly mít cca 20–30 stran. Pro účely obhajoby je zapotřebí zajistit vazbu pracovní verze tezí (ve 4 kusech). Tato pracovní verze se předkládá státnicové komisi před obhajobou.

  • Na naší fakultě provádí vazbu disertačních prací a (pracovní verze) tezí tiskárna FCH (Laboratoř tiskových procesů FCH VUT: paní Nečasová: necasova@fch.vut.cz; +420 541 149 307). Student do tiskárny zpravidla doručí vytištěné sady listů práce a tezí (v případě dizertační práce nad 100 stran je nutno tisknout oboustranně!) a domluví si termín vazby. V případě, že doktorand není nositelem titulu Ing. (ale např. Mgr. nebo RNDr.) je žádoucí na tuto skutečnost Laboratoř tiskových procesů upozornit.

  • Po obhajobě je zapotřebí do 30 dnů aktualizovat teze na základě připomínek, které byly při obhajobě vzneseny, uvést datum obhajoby, školitele a oponenty. Pro zpracování této aktualizované verze tezí, prosím použijte Šablonu pro PhD Thesis na stránkách Nakladatelství VUTIUM (záložka „informace pro autory“, na stránce zcela dole). Tisk této upravené verze tezí zajištuje firma NOVPRESS, s.r.o., prosím vizte pokyny pro autory.

  • Po úspěšném splnění všech studijních povinností (státní doktorská zkouška, obhajoba dizertační práce) student v systému Studis v menu Výstupní list studenta vyplní, vytiskne, podepíše a nechá potvrdit výstupní list studenta, který odevzdá na Oddělení pro tvůrčí a vzdělávací činnost.
Jak postupovat v případě utajení disertační práce

V případě dočasného utajení disertační práce je potřeba postupovat především v souladu se Směrnicí rektora č.72/2017 Úprava, odevzdání a zveřejňování závěrečných prací , čl.11 "Odklad zveřejnění závěrečné práce".

Postup při povolování odkladu zveřejnění
*  nejpozději jeden měsíc před odevzdáním práce podá doktorand na formuláři "Žádost doktoranda" odůvodněnou žádost o odklad zveřejnění, žádost odevzdá na Oddělení pro tvůrčí a vzdělávací činnost
*  pokud se jedná o zadání pocházející od externího subjektu, doloží k žádosti i stanovisko tohoto subjektu
*  k žádosti doktoranda se vyjádří vedoucí práce (školitel) a vedoucí výukového pracoviště
*  žádost posoudí a rozhodne o ní proděkan pověřený studijní agendou

*  po schválení odevzdání práce v utajení musí školitel uvést v apollu do závěrečné práce informace o délce (lze nastavit 1-3 roky) a důvodu utajení
*  doktorand nahraje do Studisu tajnou verzi disertace a ta bude mít po stanovenou dobu příznak utajení, tato tajná verze se online zveřejní po uplynutí příslušné doby utajení

*  doktorand odevzdá na Oddělení pro tvůrčí a vzdělávací činnost 4 kusy tajné verze disertační práce (1 kus tajné verze se dává do knihovny – zveřejní se až po stanovené době, 1 kus tajné verze se v souladu se Zákonem o VŠ posílá na MŠMT).

Publikační činnost

Nezbytnou součástí disertační práce jsou v souladu se zákonem 111/1998 Sb. § 47 odst. 4 původní a uveřejněné výsledky nebo výsledky přijaté k uveřejnění.
Disertační práce přihlašovaná k obhajobě na FCH VUT musí obsahovat:
a) výsledky publikované nebo přijaté k publikování v recenzovaném odborném článku
v periodiku s impaktním faktorem (dále jen „IF“) evidovaném v databázi Web of Science
Core Collection s příznakem „article“ jehož je doktorand prvním autorem
a
b) výsledky, které jsou součástí dalšího výstupu, jehož je doktorand autorem. Tímto výstupem
může být:
(i) článek v periodiku s IF v databázi Web of Science Core Collection,
(ii) článek v periodiku v databázi SCOPUS,
(iii) odborná kniha nebo kapitola v knize,
(iv) přijatá přihláška patentu nebo užitného vzoru

Pokud nejsou naplněny podmínky a) a b), může v odůvodněných případech na základě žádosti studenta a vyjádření předsedy příslušné oborové rady udělit děkan výjimku.

Další užitečné informace

  • Generátor bibliografických citací informačních zdrojů dle normy ISO 690
  • Prodej skript – prodejna vydavatelství CERM v budově Fakulty podnikatelské
  • Stipendium. Studentům prezenční formy studia DSP je vypláceno po standardní dobu studia při splnění všech náležitostí doktorské stipendium. Jeho výši upravuje na začátku akademického roku Směrnice děkana. Stipendium je vypláceno zpětně, zpravidla začátkem každého měsíce, bankovním převodem. Formulář pro vyplácení stipendia naleznete na R:\info\Formuláře Stipendia
  • DOCXAdministrativní náležitosti DSP
  • PDFTypografická pravidla
  • PDFSměrnice děkana 3/2019
  • PDFSměrnice děkana 2/2017
  • DOCXŽádost doktoranda

Pro uchazeče

  • Studuj chemii na VUT
  • Nabídka programů
  • Přijímačky
  • Přípravné kurzy
  • Den otevřených dveří
  • Kontakty
  • E-přihláška

Pro Studenty

  • Aktuality
  • Informace ke studiu
  • Pro prváky
  • Knihovna
  • Studium a stáže v zahraničí
  • Studentská unie FCH
  • Pracovní nabídky
  • Den chemie
  • Stipendia
  • Studijní předpisy

Věda a výzkum

  • Témata
  • Centrum materiálového výzkumu
  • Výsledky VaV
  • Projekty
  • Úspěchy a ocenění
  • Konference a soutěže
  • Kvalifikační řízení

Spolupráce

  • Firemní spolupráce
  • Zahraniční spolupráce
  • Fórum Chemistry and Life
  • Střední školy a FCH
  • Noc vědců

O fakultě

  • Organizační struktura
  • Historie fakulty
  • Kalendář akcí
  • Fotogalerie
  • Absolventi
  • Reklamní předměty
  • Fakultní časopis
  • Pro média
  • Informační tabule
  • Ochrana osobních údajů
  • Kontakty

Vysoké učení technické v Brně

Vysoké učení technické v Brně

Fakulta chemická

Purkyňova 464/118
612 00 Brno

www.fch.vut.cz
info@fch.vutbr.cz

  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram

Copyright © 2023 VUT

Prohlášení o přístupnosti Informace o používání cookies

Nahoru